Degvielas cenas turpina kāpt
Degvielas cenas šobrīd ir viens no aktuālākajiem jautājumiem, kas satrauc ikvienu Latvijas iedzīvotāju, pat tos, kuri ikdienā ar automašīnu nepārvietojas. Ja līdz šim ne visi bijām aizdomājušies, ka degvielas cenu kāpums skar mūs visus, tad tagad ikvienam ir skaidrs, ka degvielas cenu kāpums patiesi ietekmē ikvienu mūsu sabiedrības locekli. Valdībā pēdējā mēneša laikā tika daudz diskutēts par instrumentiem, kā samazināt degvielas cenu, bet nekāda skaidra vienošanās vai risinājums vēl aizvien nav izstrādāts. Uzņēmēji uzstāja uz nodokļu likmes samazināšanu un noteikumu atcelšanu, kas nosaka degvielai pievienot biopiejaukumu, sakot, ka neviena no abām rīcībām nekādu gala patērētajiem jūtamu rezultātu nenesīs. Bet kādi tad ir degvielas cenu veidojošie faktori un vai tiešām ne nodokļu samazināšana, ne biopiejaukuma atcelšana nespētu uz laiku mazināt degvielas cenas un pozitīvi ietekmēt Latvijas iedzīvotāju finansiālo situāciju?
Degvielas cenu veidojošie faktori
Ceļojot uz citām valstīm, viena no pirmajām lietām, ko daudzi ar interesi vēro, ir degvielas cenu izmaiņas katrā valstī. Sākoties straujajam degvielas cenu kāpumam, cilvēki pastiprināti interesējās, kāda ir degvielas cena citur Eiropā. Degvielas cenu veido vairāki faktori, viens no tiem, protams, ir sociālekonomiskā situācija pasaulē, un šogad mums bija iespēja par to pārliecināties, ka nestabilā politiskā situācija pasaulē ātri atspoguļojas degvielas cenās. Ja runājam par pārējām cenu veidojošajām komponentēm – visās Eiropas valstīs tās ir diezgan līdzīgas, degvielas cenu veido degvielas iepirkuma cena, valsts nodevas un nodokļi, kā arī degvielas mazumtirgotāja izmaksas. Bet, ja visās valstīs degvielas cenas veidošanas principi ir līdzīgi, kādēļ ir vērojama cenu atšķirība starp dažādām Eiropas valstīm?
Atbilde uz šo jautājumu – katrā valstī ir savs nodokļu apmērs, kāds tiek piemērots degvielai. Latvijā degvielas iepirkuma cena veido aptuveni 45% no degvielas gala cenas, nodokļi un nodevas – 48,5%, mazumtirgotāja peļņas daļa veido salīdzinoši mazāko degvielas gala cenas daļu. Gan pirms straujā degvielas cenu kāpuma, gan arī šobrīd, ja salīdzina akcīzes nodokļa likmes Baltijas valstīs un Polijā, Latvijā ir augstākā akcīzes nodokļa likme, līdz ar to arī par degvielu mēs šobrīd maksājam vairāk nekā kaimiņvalstu iedzīvotāji, un apgalvot, ka nodokļu politika nevar ietekmēt degvielas cenas, īsti korekti nav.
Biokomponenti sadārdzina degvielu apmēram par 10%, tātad – ja šobrīd litrs dīzeļdegvielas maksā, piemēram, 1,90 litrā, tad aptuveni 0,19 centi no šīs summas veido biokomponenti. Kā arī ne mazāk satraucošs faktors ir fakts, ka biopiejaukums degvielai tiek ražots no augu valsts produktiem un tieši Ukraina ir nozīmīgs šo kultūraugu audzētājs, kas liek bažīties par to, vai šie kultūraugi būs pieejami pietiekamā apjomā un kāda būs to iepirkuma cena šajā rudenī.
Centiem ir nozīme
Daudziem varētu rasties jautājums – vai centiem ir nozīme, jo, ja mēs maksājam jau tā augstu cenu par degvielu, tad tie pāris centi uz degvielas litru vairs jau neko neizsaka. Ja mēs runājam par fiziskajām personām, kas mēnesī izlieto vienu vai divas pilnas bākas ar degvielu, tad varētu arī piekrist, ka degvielas cenas samazinājums par pāris centiem būtiski neuzlabos cilvēku ekonomisko situāciju. Bet ir jāatceras, ka degviela ir būtisks izejmateriāls praktiski jebkurā ražošanas procesā. Degvielu izmanto gan lauksaimnieks, lai sagatavotu laukus, iesētu labību un to novāktu, tālāk raža ir jānogādā uz pārstrādes uzņēmumu, pārstrādes uzņēmums to pārstrādā, iepako un nogādā veikalā. Visos ražošanas posmos tiek izmantota degviela, un, ja katrā no šiem ražošanas etapiem izmaksas par degvielas litru palielinās par pāris centiem, tad gala produkta cenā tas veido pircējam jūtamu cenas paaugstinājumu. Tā rezultātā visi produkti kļūst dārgāki, cilvēkiem samazinās pirktspēja, un viņi ir spiesti atteikties no produktiem, kas nav pirmās nepieciešamības preces, līdz ar to uzņēmējiem krītas apgrozījums, tādēļ uzņēmējdarbībā pat pāris centu samazinājums degvielai var būt ievērojams atbalsts.
Diemžēl šobrīd neviens nespēj prognozēt, kādas būs degvielas cenu izmaiņas pēc mēneša, diviem vai gada beigās, bet mēs saviem klientiem varam apsolīt, ka rūpīgi sekojam līdzi naftas cenu aktuālajām izmaiņām un piedāvājam elastīgas cenas ikvienam klientam. SIA Nafta.lv veic degvielas piegādes gan juridiskām, gan fiziskām personām, piegādes veicam, sākot no 1000 litriem.
Ja jūsu uzņēmumam ir nepieciešama degvielas piegāde – aizpildiet pasūtījuma formu mūsu mājaslapā, un mēs ar jums sazināsimies, lai informētu par pasūtījuma izpildi.
Статья
Draudi Krievijas naftas bāzēm
Kā uzbrukumi Krievijas naftas bāzēm var ietekmēt degvielas cenas Eiropā, un kādas būs degvielas cenas Latvijā 2024. gadā? Lai pasargātu savu uzņēmumu no negaidītām degvielas cenu svārstībām, viens no risinājumiem ir degvielas vairumtirdzniecība. Apgādājot savu uzņēmumu ar degvielas rezervēm, jums nebūs ik dienu jāseko līdzi degvielas cenu svārstībām.