Pašvadīta mācīšanās jau bērnudārzā!
Ikvienam bērnam ir motivācija jeb virzītājspēks apgūt jaunas lietas un mācīties. Skolotāju un vecāku galvenais uzdevums ir stiprināt šo motivāciju, lai bērns ticētu sev un savai varēšanai. Pēdējos gados aizvien vairāk mēs dzirdam par bērna vadītu mācīšanās procesu, bet ko īsti nozīme šis termins? Ir svarīgi, lai bērns spētu pats vadīt mācību procesu, darbināt domāšanas un emocionālos procesus, kā arī kontrolēt savu uzvedību. Šīs prasmes ne tikai palīdz bērnam mācīties šobrīd, bet arī nākotnē – pieaugot – ļaus izvirzīt un sasniegt personīgos mērķus. Diemžēl mūsdienās daļa bērnu neprot darboties patstāvīgi un vecāki ne vienmēr zina, kā palīdzēt saviem bērniem attīstīt patstāvību un pašvadītas mācīšanās prasmes. Ir vitāli svarīgi, lai jau pirmsskolā bērni apgūtu prasmi plānot, īstenot un uzraudzīt savas darbības patstāvīgi, kā arī prastu atpazīt, nosaukt un pārraudzīt savas emocijas, tādēļ vecākiem ir rūpīgi jāizsver pirmsskolas izglītības iestādes izvēle, lai bērns jau bērnudārzā kļūtu patstāvīgs un apgūtu mācībām svarīgas prasmes.
Bērni mācās – pētot, darot un prātojot!
Viens no svarīgākajiem skolotāja uzdevumiem ir rosināt bērna zinātkāri – bērnam ir jāsajūt, ka mācīties un apgūt jaunas zināšanas ir aizraujoši un interesanti. Bērnu zinātkāri var veicināt, ļaujot bērniem darīt pašiem, ieviešot mācību procesā bērniem saistošas mācību metodes un saturu – pētījumus, eksperimentus, ekskursijas un pārgājienus. Kā arī ne mazāk svarīgs faktors – ir jāizmanto saistoši un interesanti mācību līdzekļi. Gan skolotājiem, gan vecākiem ir jāatceras neuzspiest savu viedokli un mācīšanās procesu nebalstīt uz atkārtošanas modeli, kurā skolotājs vai vecāks parāda bērnam priekšā, kā ir jādara, un liek bērnam atkārtot savu “pareizo” variantu. Ļaujot bērnam pašam vadīt mācīšanās procesu, bērns ne tikai apgūs jaunas zināšanas, bet arī veidos izpratni, attīstīs savu radošumu, iztēli un pašapziņu. Viens no pašvadītas mācīšanās stūrakmeņiem ir sniegt iespēju bērnam pašam izvēlēties, ko viņš vēlas izzināt, apgūt. Nodarbību sākumā skolotāji kopā ar bērniem pārrunā nodarbības tēmu un kopīgi izlemj, ko viņi vēlas iemācīties šajā nodarbībā, kā viņi varētu apgūt šīs prasmes un zināšanas un kā tās ir saistītas ar to, ko bērns jau prot un zina. Dažkārt vecāki satraucas, ka, ļaujot bērnam pašam vadīt mācību procesu, viņš izvēlēsies mācīties tikai to, kas bērnam padodas un ir interesantas, bet patiesībā tā nebūt nav. Bērni ir zinātkāri, viņus interesē jaunais!
Pašvadītas mācīšanās galvenie ieguvumi
Iemācoties, ka ir dažādi veidi, kā risināt problēmas, bērni spēj labāk koncentrēties un sadarboties, lai atrastu risinājumus sarežģītām situācijām. Bērni viens otram palīdz, ieklausās un pieņem grupas biedru viedokli, apzinoties, ka konkrēto situāciju ir iespējams atrisināt dažādos veidos, un pieņemot, ka ne tikai viņu risinājums ir vienīgais veids, kā atrisināt problēmu. Bērni ir atvērti dažādām mācīšanās metodēm un ir pārliecināti, ka mācīšanās ir aizraujošs process, tādēļ viņi ar prieku apgūst jaunas zināšanas. Motivēti bērni ir ieinteresēti iesaistīties mācību procesā, izrādīt interesi un iedziļināties. Viskonsīnas universitātē veiktais pētījums pierāda, ka bērni, kas ir ieinteresēti mācību procesā, spēj noturēt lielāku uzmanību un labāk apstrādā informāciju – patiesa interese veicina lielāku atdevi mācīšanās procesā. Mācīšanās rada prieku!
Ikviena skolotāja uzdevums ir sniegt bērniem pārliecību par saviem spēkiem, lai ikviens bērns bērnudārzā justos komfortabli. Bērniem ir jāsniedz iespēja pašiem izzināt un izpētīt apkārtējo pasauli un dabā esošos procesus. Pirmsskolas izglītības iestādē “Maziņš kā jūra” bērni darbojas patstāvīgi un skolotāji pielāgojas katra bērna mācību apguves tempam. Bērni mūsu izglītības iestādē ir pētnieki, kas ik dienu gan patstāvīgi, gan strādājot grupās izzina apkārtējo pasauli, attīsta savu iztēli un fantāziju. “Maziņš kā jūra” pirmsskolas izglītības iestādē mācību process ir aizraujošs, sagādā prieku un motivē bērnus pašiem apgūt jaunas lietas un zināšanas. Ļauj savam bērnam mācīties – pētot, darot un prātojot!
Статья
Gadskārtu svētku svinēšana pirmsskolas izglītības iestādē
Lieldienas seno latviešu kultūrā bija bagātas ar daudzveidīgām tradīcijām, dziesmām un rotaļām, kas cieši saistītas ar latviešu kultūras mantojumu mūsdienās. Piedaloties šo tradīciju plānošanā un realizācijā, bērni ne tikai iegūst zināšanas par šiem rituāliem, bet arī apgūst to nozīmi un simboliku.